Een bedrijf opzetten vanuit je vrouwelijke energie.

verschil mannelijk en vrouwelijk vrouwelijk ondernemen May 22, 2025

Als kind ben ik altijd ondernemend geweest.
Ik bruiste van de ideeën. Niets in mij dacht na over vanuit welke energie ik iets deed, ik deed het gewoon.

De afgelopen dagen probeer ik weer meer terug te komen bij dat gevoel. Iets doen voor mijn bedrijf of een project, gewoon vanuit die bruisende energie van inspiratie.
“Zou dat misschien dan ook automatisch meer vanuit mijn vrouwelijkheid komen?” vroeg ik me af.

Wat mijn ultieme staat van vrouwelijkheid is, weet ik nu wel de definitie van. Want heel simpel: ik ben een vrouw. Mijn bestaan is de manifestatie van vrouwelijke energie. Dus hoe dichter ik bij mezelf kom, hoe meer ik in mijn vrouwelijkheid kom.

Toch wil ik vaak ook van buiten naar binnen werken. Ik ben vaak op zoek naar beelden van hoe dat er dan uit zou kunnen zien, en ook hoe ik dat misschien naar de buitenwereld kan communiceren.

Dus: iets doen omdat het goed voelt. Is dát dan vrouwelijkheid?
Maar als mijn vriend dat dan doet, is dat dan mannelijkheid?
Nee, want we doen allebei gewoon iets omdat we het fijn vinden om te doen. Misschien pakken we het op een andere manier aan, dat zou je dan kunnen zien als de manifestatie van mannelijke en vrouwelijke energie.

Maar wat is dan het verschil?
Zit er een overeenkomst in hoe vrouwen het liefst een bedrijf opzetten, en hoe mannen dat doen?
Is het überhaupt van belang om dat met mijn hoofd te begrijpen?

Ik besluit het maar eens aan Google te vragen. Meteen krijg ik antwoord van een AI, die blijkbaar tegenwoordig is geïntegreerd met Google.

“Een bedrijf opzetten vanuit vrouwelijke energie houdt in dat je je bedrijf richt op je eigen intuïtie, creativiteit en verbinding met je omgeving. Dit betekent dat je je focust op het verzorgen van je klanten en het creëren van een warme en persoonlijke ervaring, in plaats van enkel op winst.”

In plaats van enkel op winst? Dus dat zou betekenen dat het mannelijk is om je op winst te focussen?

Langzaam komen er voorbeelden bij me omhoog van verschillende bedrijven, en hoe zij hun taken op verschillende manieren aanpakken.
Een supersuccesvol bedrijf van een vriend van me, hij wist, vooral door hard werken en het volgen van strategische regels, op jonge leeftijd een appartement te kopen. Kort daarna stopte hij met ondernemen, hij voelde er niets meer voor, vooral omdat hij meer in contact kwam met wat hij überhaupt echt voelde.

Ik moet ook denken aan het fotografiebedrijf van een vriendin. Ze kwam opdrachten tegen zoals je ook nieuwe vrienden ontmoet. Toen ze een tijdje vaste foto's maakte voor een bedrijf, zonder veel ruimte voor creativiteit, vond ze het al snel niet meer leuk.
Maar een stabiel inkomen heeft ze niet. Misschien omdat ze nooit bewust de keuze heeft gemaakt om er echt voor te gaan, of omdat ze een stukje mannelijke energie in haar onderneming mist.

Als ik deze voorbeelden zo voor me zie, voelt het voor nu wel duidelijk:
Onderneem vanuit wie je echt bent en wat je echt verlangt.
Blijf in contact met die bruisende energie van inspiratie, maar kijk ook naar de dingen waarvan je een beetje medicijn kunt gebruiken.

De succesvolle vriend kan iets leren van de fotograferende vriendin: volg je gevoel, het hoeft niet altijd logisch te zijn. Het zou kunnen dat hij, als hij dat stukje vrouwelijkheid omarmt, ook meer in zijn mannelijkheid zal stappen. Hij zou bijvoorbeeld met meer innerlijke kracht zichzelf aan de wereld kunnen laten zien.

En de fotografie-vriendin kan iets leren van de succesvolle vriend: zet soms even die oncomfortabele stappen. Zorg voor een stevige basisstructuur in je bedrijf, zodat je gericht naar buiten kunt communiceren. Waarschijnlijk zal ze meer in haar vrouwelijkheid komen als ze dat stukje mannelijkheid omarmt. Ze zal bijvoorbeeld met meer ontspanning fotografieopdrachten kunnen aannemen.

Waar sta ik nu dan?
Vanaf de middelbare school ben ik steeds meer dingen gaan doen vanuit het mannelijke: strategieën bedenken, een goede branding neerzetten, mijn doelgroep scherp definiëren, en aan het werk gaan ook als ik het even niet voelde.

Mijn Instagram-posts zijn leeg geworden. De bruisende energie is wat weggeëbd.
Ik ben een tijdlang weggeweest van mijn kern, mijn kern van vrouwelijkheid, die juist een drupje mannelijke structuur nodig heeft. Nu voelt mijn bedrijf eerder als iets mannelijks, met een drupje, enigszins geforceerde, vrouwelijkheid.

Dat wil ik dus anders.
Ik wil weer werken vanuit wie ik ben.
En als ik dat een tijdje heb gedaan, kijk ik waar ik een drupje mannelijkheid kan toepassen.
Zodat ik daardoor weer meer kan ontspannen, meer terugkom bij wie ik echt ben, en daardoor weer meer in mijn vrouwelijkheid kan zakken.

Liefs,
Renske ❤️

Niet doen, maar gewoon zijn.

 

Vrouw zijn. 

 

Maak zichtbaar wie jij als vrouw bent.

Ontdek hier meer

Geef ruimte aan vrouwelijkheid door middel van een fotoshoot.

 

Neem ruimte in door te zijn, jezelf te zijn. Je zult ontdekken dat je nooit meer hoeft te doen dan dat. En hoe bijzonder is het als dit ook nog eens wordt vastgelegd op een foto. 

Lees hier verder